הדרך לברלין עוברת באמסטרדם

בעוד כשנה, בקיץ 2015 יתקיימו משחקי מכבי אירופה.

למי שלא יודע, מדובר במהדורה אירופאית של משחקי המכביה המתנהלים בכל 4 שנים בישראל.

ענפי ספורט רבים מתחרים באירוע הגדול הזה בארץ ובאירופה מקבל האירוע שמתנהל כל 4 שנים גם כן בין מכביות, נפח לא פחות גדול .

המשחקים הראשונה תחת המסגרת של מכבי אירופה התקיימו לראשונה  בשנת 1929 בפראג ולאחר מכן באנטוורפן. אחרי הפסקה של 30 שנה, חזרו המשחקים להתקיים שוב על אדמת אירופה בשנת 1959 בקופנהאגן.

במשחקי אירופה האחרונים, התארחו 40 מדינות וכ- 2,100 ספורטאים בעיר המארחת – וינה.

לאחר הצלחת המשחקים הללו נבחרה ברלין להיות העיר המארחת של המשחקים המנציחים את רוח הספורט ואחוות העם היהודי ביבשת. אין ספק כי למשחקים הללו ישנה משמעות מיוחדת וגדולה במיוחד הפעם. להיות יהודי בברלין!

1003713_201589883336868_104627995_n

מרטי המבורגר, היא עורכת דין הולנדית יהודייה, קטנת מימדים  שחיה כל חייה בהולנד והיא רוכבת סוסים חובבנית אך נחושה מאוד.  בקיץ האחרון  היא גילתה כי במסגרת משחקי המכביה ה – 19 שהתקיימה בישראל נפתחו לראשונה גם תחרויות רכיבה על סוסים  בשני ענפים שהם גם ענפי ספורט אולימפיים – קפיצות ראווה ודרסאז’ (רכיבה אומנותית שבה נראים הרוכב והסוס רוקדים לצלילי מוזיקה , בין היתר).

436
ישראל מקיימת לראושנה משחקי רכיבה במסגרת המכביה. רוכיבם אולימפים מהשורה הראשונה הגיעו ביולי 2013 לקחת חלק במשחקי הרכיבה הראשונים .
צילום: יפעת זהר

למי שלא יודע, ספורטאי, גם אם אינו אזרח המדינה בה הוא מתגורר, אך נמצא בה מעל חצי שנה, יכול לבקש לייצג את אותה מדינה במשחקי מכבי. לדוגמא – ישראלי שחי בהולנד יכול לבקש להיות חלק מנבחרת הולנד בענף הספורט שבו הוא מתחרה גם אם הינו עדיין אזרח ישראל . כמו כן, ישראל נחשבת למדינה המתחרה באירופה ולכן גם לה תהיה משלחת למשחקים בברלין!

“מיד התחלתי להתעניין מי מארגן את התחרויות ואמרו לי שזה ההתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה הישראלית. באותה זמן התאמנתי אצל “ואן לירן” (Laurens van Lieren – Stal Hexagon) ושם הייתה רוכבת ישראלית שרכבה הרבה שנים שעזבה חזרה לישראל על מנת להתחתן, (שמה רז ניצני – י.ז.) שמעתי עליה הרבה ועל הסיוע שלה ביוזמה לקיום תחרויות דרסאז’ במכביה וחשבתי לעצמי – וואוו, מה שהיא עשתה, זה מה שתמיד רציתי לעשות. למה אנחנו לא עושים כזה דבר בהולנד? עכשיו שהבנתי שישראלים באים אלינו להתאמן ולרכב ויש משחקים כאלו בישראל למה שלא נבוא לישראל בפעם הבאה אבל בינתיים, נעשה את זה גם באירופה?” סיפרה מרטי לאתר “אקווסטריאן IL  ( אתר ידיעות מעולם ספורט הסוסים בעברית ).

064
משחקי הרכיבה במכביה – קפיצות ראווה
קיץ 2013
צילום: יפעת זהר

מרטי הנלהבת החליטה להפשיל שרוולים ולנסות ליזום בעצמה תחרויות רכיבהשל יהודים ,כמו במשחקי המכביה, אבל באירופה. היא כותבת מכתב  ליו”ר מכבי בהולנד ומציעה לו להקים 2 נבחרות – בקפיצות ובדרסאז’. במקביל היא שולחת מייל להתאחדות הלאומית לספורט הרכיבה בישראל ומתחילה לברר פרטים על התחרויות שהתקיימו בארץ על מנת ללמוד מה היה במכביה ומה כדאי לעשות באירופה. 

לאחר עבודה לא פשוטה, היא רתמה אליה מספר אנשי מקצוע מעולם ספורט הסוסים ההולנדי ,שכידוע  נחשבת לאחת מהמדינות החזקות ביותר בעולם בענפי ספורט אלו,  ובונה בעזרתם תכנית לתחרויות.לאחר מכן היא חוזרת לאנשי מכבי הולנד ואומרת להם  “הגיע הזמן להוציא את הרעיון מגבולות הולנד ! עכשיו, צריך לספר לגרמנים מה אנחנו עושים על מנת לקבל את ההסכמה להוספת המשחקים ברכיבה” היא אומר ליו”ר. יחד הם בונים את מבנה המשחקים ואת הבקשה להציג מול הועדה המארגנת בברלין והוא פונה אל הועדה. 

הפגישה בין הצדדים מסתיימת ברוח חיובית ולאחר תקופת המתנה מגיעה התשובה חיובית. אל ענפי הספורט במשחקי מכבי אירופה מצטרפים מעתה, בזכות יהודה קטנה אך נחושה מהולנד, גם משחקי רכיבה – כמו באולימפיאדה.

לעזרתה של מרטי באו גם אנשי ההתאחדות הלאומית לספורט הרכביה בהולנד ה – KNHS  שלמרות שמדובר באירוע ליהודים בלבד, החליטו לעמוד בראש ולדחוף את רעיון קיום המשחקים הללו . ראשי אירגון הספורט של ה – KNHS  אף הוציאו איגרת לכל המדינות וההתאחדויות לספורט הרכיבה באירופה על מנת לסייע בלאתר את ספורטאים היהודים המחרים בענף בכל מדינה על מנת להביא לתשומת ליבם את האפשרות להגיע ולהתחרות בקיץ הבא .

2770
ריקי בכר- אלופת משחקי המכביה ה- 19 בענף הדרסאז’ עם הסוס “וודי”
צילום: יפעת זהר

 ” לא מספיק שרק ההתאחדויות רואות את הפניה ששלחנו כי הם רואים ומתעלמים או שזה נשאר במיילים שלהם. מה חשוב לנו כרגע זה להגיע אל הרוכבים עצמם שיפנו לסניפי מכבי אצלם במדינה ויגידו שהם רוצים להשתתף על מנת שיהיו לנו מספיק נבחרות ורוכבים לפתוח את המשחקים” מציינת מרטי את המטרה הכי חשובה עכשיו. ” אנחנו מנסים להגיע לשופטים בכל מיני מדינות שבגלל שהם בתוך מערכת הספורט במדינה שלהם הם יכולים להצביע על הרוכבים שאנחנו מחפשים ולפנות אליהם או להפנות את תשומת הלב שלהם לעניין על מנת להקים נבחרות ולהגיש את זה לוועדה בברלין. אנחנו מחפשים רוכבים לרמת ה”גראנד פרי” בדרסאז’ כרגע, ובהולנד כבר יש לנו מספר רוכבים שנבחנים ברמה הזו לנבחרת, ובקפיצות זה כנראה יהיה לפחות 1.35מ’. אם נראה שיש בעיה אולי נוריד קצת את הרמה בדראסז’ . ” היא מפרטת.

“כתבתי פניה בפייסבוק בעמוד של המשחקים לרוכבים לפנות ולבוא להתחרות כדי שכולם ידעו. אנחנו מכל כיוון שולחים עכשיו מכתבים ופניות לאנשים על מנת שידעו שיש תחרויות “. מרטי מגלה כי גם ארה”ב,למרות שאינה חלק מהיבשת יוכלו באם יפנו וירצו להביא נבחרת, לקחת  גם כן חלק במשחקים בענפי הרכיבה.

מרטי הקימה בימים אלו עמוד פייסבוק לרוכבים היהודים ההולנדים על מנת לשמש להם במקום מפגש בו יוכלו לדעת מה קורה ולהתחבר למטרה שעדיין רחוקה.

המטרה שלה, היא הרבה יותר רחבה מרק משחקים בברלין ” אחרי כן, אני רוצה להביא את כל זה, כולל ספונסרים וארגון וספורטאים מהשורה הראשונה, גם למכיבה הבאה בישראל. אני רוצה ששם יהיו המשחקים האמתיים. כי שם הכול קורה” היא אומרת לי מלאת אנרגיה ועם עיניים נוצצות כמו של ילדה קטנה ונלהבת.

ואת? אני שואלת לסיום, “את תבואי ?” “כן. אבל לא להתחרות” היא צוחקת. “זה מעל הרמה שלי. אבל זה נפלא לראות משהו גדל ככה מול העיניים. משהו שאתה אוהב והתחיל כרעיון והופך למציאות”.

הנה הקישור לאתר משחקי מכבי ברלין 2015  .

לכל מי שרוצה לקחת חלק בכל ענף ספורט שמתחרה הנה הקישור לאתר מכבי הולנד.

הנה הקישור לעמוד הפייסבוק של ענף הדרסאז’ של הולנד למשחקים הקרובים. (העמוד בהולנדית)- למי שמעוניין לסייע למרטי .

הנה הקישור לכתבה והריאיון המלא עם מרטי באתר “אקווסטריאן IL.

041
מרטי המבורגר – עורכת דין יהודיה – הכוח המניע מאחורי משחקי מכבי אירופה בענפי הרכיבה, לראשונה בהיסטורית המשחקים באירופה.
צילום: יפעת זהר

יפעת זהר, בת 44 , נשואה לישראלי שהאהבה הגדולה ביותר שלו היא סוסים . חיה בהולנד 3 וחצי שנים. צלמת מקצועית, ( www.iziphotoart.com) , בעלת אתר לחדשות ספורט הרכיבה על סוסים בעברית ( www.equestrianil.com) ובעלת רקע רחב בתקשורת ועיתונות לאחר שהייתה בעברה דוברת מפלגת וסיעת העבודה ,כתבת פוליטית באתר " NRG" של מעריב ומפיקה ורכזת כתבים בידיעות אחרונות. במהלך השנים עבדה והתגוררה במקומות שונים בעולם ביניהן ניו יורק, פריז ובריסל. בישראל חיה ברעננה, תל אביב, אילת, קריית שמונה ומושב כפר יחזקאל בעמק יזרעאל.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*